Absintmerken

Welke, welke, welke?

stuka (04/05/08 om 15:42:03):

Hallo,

Ik ben nieuw op de site en heb nog weinig ervaring met absint. Vandaar dat ik hoop dat de wat meer ervaren mensen me verder kunnen helpen. Laatst heb ik mijn eerste fles absint besteld, een Duplais Balance. Nu wilde ik nog eens wat gaan bestellen maar ik twijfel welke het moet worden. Graag wil ik een goede absint kopen waarbij in ieder geval de anijs niet te overheersend aanwezig is. Op een website heb ik wat rondgekeken en ik kwam tot een drietal flessen die wel wat leken gezien de reacties van klanten:

- Lemercier Abisinthe Amer
- Kübler 53
- Montmartre

Zijn er mensen die ervaring met deze flessen hebben of die misschien andere aanraders weten? Ik heb nog niks besteld dus het kan nog alle kanten op.

 

Zenzero (04/05/08 om 16:42:35):

Laat die Lemercier lekker staan, weggegooid geld.

Kübler is en en blijft een van mijn favorieten - want, mijn eerste kennis making met gedistilleerde absint -  een la bleue met 'n karakteristiek te noemen smaak.

De Montmartre, met een kaneeltoets, is ook beslist geen  slechte keuze.

Maar waarom niet gewoon geen Helfrich blanche of verte?

En welkom, overigens, stuka.

 

stuka (04/05/08 om 17:48:55):

Dank Zenzero voor je reactie,

Een Helfrich wil ik nog wel eens proberen, er wordt ook veel over geproken op dit forum, maar ik wilde eerst eens wat bekendere merken proberen om wat kennis te maken met absint. Bepaalde merken kom ik vaker tegen op Internet. Eerst wilde ik een Libertine Amer proberen, maar ik las op dit forum dat dat niet een hele beste keuze lijkt.

Goed, volgens jou het beste dan een Kübler of Montmartre te bestellen. Ergens op het Internet heb ik ook gelezen dat vooral de Franse ansints hele goede schijnen te zijn. Is dit waar, of is dit weer gebrabbel van de een of ander. Indien waar, welke zijn dan goed?

Zijn er verder nog flessen aan te bevelen, flessen die echte aanraders zijn of misschien persoonlijke voorkeur o.i.d.

Oh, nog een vraag waar ik nieuwsgierug naar ben. Er zijn Absints met extra veel thujon zoals bijvoorbeeld de Amer. Nu is het zo dat ik veel te nuchter ben om te geloven dat het echt effect zal hebben, maar van wat ik lees zorgt dat voor een meer bittere smaak. Wat is dan het verschil met een Verte waarvan gezegd wordt dat die vaak wat grilliger zijn.

Nou ik geloof dat mijn verhaal zo wel weer lang genoeg is!

 

Zenzero (04/05/08 om 19:20:53):

Ik heb dit hier al eens eerder opgemerkt geloof ik,
maar goed is wat jij persoonlijk goed vind, ik kan me namelijk niet conformeren aan de smaak van 'n ander.

De Helfrich's zijn erg goed, geloof me, overigens wil veel besproken niet per definitie zeggen dat het goed is, Kübler is namelijk enorm in populariteit aan het toenemen in verband met de vraag ernaar in onder andere Amerika,
maar de meningen over de kwaliteit ervan lopen inmiddels gigantisch uiteen.

Het is niet mijn bedoeling het je moeilijk te maken, maar de Libertine's van Devoille zijn fijne producten, zeer zeker voor iemand die begint, er zijn namelijk alternatieven voor de amer.

Voor zover ik weet komt de thujon vrij tijdens het distilleren zoals de anethol, die zorgt voor de mooie louche,
de hoeveelheid thujon per liter is vastgesteld tot 'n maximaal toegestane hoeveelheid, wat men bij Devoille doet is de verte kleuren met alsem, wat de bitterheid verklaart, maar of daarmee het thujongelhalte stijgt, is mij eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk.

Toevallig vandaag nog met iemand gesproken over de hallucinerende werking die men toedicht aan absint, en de hardnekkige geruchten en wilde verhalen daaromtrent.

Ik ben er nog nooit van gaan trippen, flippen dat wel, maar dat was eerder te wijten aan posten op dit forum en overmatig alcohol gebruik in de vorm van absint.

Ik hoop dat je voor jezelf de juiste keuze maakt,
en als dat is gelukt verneem ik het graag via deze weg.

Succes stuka.

 

Stijn - Huis Absinthia (04/05/08 om 20:53:44):

Stuka,

Welkom! De "Duplais Balance" die je eerst vermeld had is al een hele goeie kennismaking. Verder zoals Zenzero zegt, probeer eens de "Libertine". De "Helfrich Blanche" is ook zeer goed om kennis te maken met het absint gebeuren, vind ik, ook al is het geen Verte.
Gezien je niet zo van anijs houdt, kan je ook misschien eens een "Belle Amie" proberen of een "Doubs Mystique", beiden hebben wel wat anijs, maar de overheersende smaak is toch wel die van de andere kruiden.

 

Barski (04/05/08 om 23:02:25):

Hoi Stuka,

De Kubler en de Montmatre zijn beide prima. Gewoon aanschaffen en lekker van genieten. De Montmatre is een degelijk product maar wijkt wat af vanwege de kaneelsmaak. Ik heb hier thuis nog een fles Eichelberger staan waar twee glazen uit zijn. De Eichelberger is een typische middenmoter als je wilt mag je hem overnemen want ik ben bang dat hij bij mij niet opkomt. Ik heb er hier nog een stuk over geschreven. http://forum.groenefee.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=merken;action=display;num=1204750111

Hoe dan ook: welkom aan boord!

 

stuka (04/06/08 om 00:34:57):

Barski,

In je berichtje zeg je niks over de Abisinthe Amer, vind ook jij dit niks? Eerlijk gezegd lijkt ie mij wel interessant gezien en op alandia.de zijn de meeste meningen erg positief.

Tevens heb ik ook nog een andere vraag, als iemand me daar iets over kan vertellen. Wat is nu het verschil tussen een La Bleue en een Blanche want aan beiden worden toch geen kleurstoffen toegevoegd?

Zijn er buiten de Montmartre en de Helfrich Verte  (die ik later wil proberen) nog Vertes die zijn aan te bevelen, aangezien de Montmartre naar ik begrijp een beetje afwijkend is.

En misschien een domme opmerking, maar ik vraag het me toch af. Een absint met een lager alcoholpercentage (Kubler 53%, Francois Guy 45%), wordt dat niet een laf drankje wanneer je dat aangelengd hebt met water?

P.S.
Als je het niet erg vind laat ik het aanbod om die fles over te nemen voorlopig even aan me voorbij gaan

 

Zenzero (04/06/08 om 01:15:42):

In antwoord op de blanche /la bleue vraag.

[b]Blanche/la Bleue[/b]

Blanche absinthe (also referred to as la Bleue in Switzerland) is bottled directly following distillation and is unaltered. It is a clear liquid which contains the distilled oils of the herbs used in its production. The name la Bleue was originally a term used for bootleg Swiss absinthe, but has become a popular term for Swiss absinthe in general. (beter kon ik het zelf niet formuleren)


[b]Verte[/b] daarentegen wordt na distillatie, gekleurd door kruiden te laten infuseren in het opgewarmde  distillaat, de chlorophyl uit deze hoofdzakelijk groene kruiden geeft de verte zo haar karakteristieke kleur.
In de hoogtijdagen van de absint werd 'n voorraad verte niet zelden opgslagen in vaten waardoor er een enigszins karakteristieke vorm van veroudering plaatsvond, maar tegenwoordig wordt er meestal direct gebotteld. (dat kon ik beter zelf formuleren vond ik)

 

Helfrich (04/06/08 om 01:54:00):

Zenzero schreef:

The name la Bleue was originally a term used for bootleg Swiss absinthe, but has become a popular term for Swiss absinthe in general. (beter kon ik het zelf niet formuleren)

Duplais Blanche is een La Bleue? Angélique is een La Bleue? Duplais Verte is een La Bleue?

 

Zenzero (04/06/08 om 02:25:15):

Had ik het toch beter in mijn eigen woorden kunnen formuleren.

Maar dit maakt het voor stuka waarschijnlijk allemaal een stuk makkelijker...

 

Zenzero (04/06/08 om 02:29:46):

In ieder geval kleustof in een blanche of een la bleue? Ik mag toch hopen van niet!

 

Zenzero (04/06/08 om 02:33:19):

Zenzero schreef:

In antwoord op de blanche /la bleue vraag.

[b]Blanche/la Bleue[/b]

Blanche absinthe (also referred to as la Bleue in Switzerland) is bottled directly following distillation and is unaltered. It is a clear liquid which contains the distilled oils of the herbs used in its production. The name la Bleue was originally a term used for bootleg Swiss absinthe, but has become a popular term for Swiss absinthe in general. (beter kon ik het zelf niet formuleren)


Ach ja, de wacky wiki bronvermelding, altijd handig edit and/or correct the text where needed

 

Zenzero (04/06/08 om 03:25:06):

stuka schreef:

Barski,

Zijn er buiten de Montmartre en de Helfrich Verte  (die ik later wil proberen) nog Vertes die zijn aan te bevelen, aangezien de Montmartre naar ik begrijp een beetje afwijkend is.


Jazeker, genoeg hoor.

En misschien een domme opmerking, maar ik vraag het me toch af. Een absint met een lager alcoholpercentage (Kubler 53%, Francois Guy 45%), wordt dat niet een laf drankje wanneer je dat aangelengd hebt met water?


Nee hoor hoor. En mocht het allemaal te laf worden, dan raad ik aan het gewoon onverdund te drinken (dat heb ik zojuist ook gedaan nadat ik wat Helfrich verte gemorst had heb wel68% maar dat mag de pretteketet niet d rukke n)

 

Zenzero (04/06/08 om 03:37:46):

Maar stuk, ik denk dat we er samen wel uitkomen hoor, jij ik en de rest, jij gaat genieten van absint, en daar ga je ons best wel voor bedanken hoor, denk ik haast best wel zeker te weten, of ik moet me sterk vergissen, dus welcome to the club, listen to the band.

Echt wel, zei Stuiver meen ik altijd.

 

Zenzero (04/06/08 om 03:45:45):

Maar ik ga pitten, want ik moet er morgenmiddag weer vroeg uit, doe ik altijd 's-middags want anderen (naar het schijnt) hebben onzettend veel last van mijn ochtendhumor.

Oh crap.

 

Helfrich (04/06/08 om 10:35:06):

Zenzero schreef:

Had ik het toch beter in mijn eigen woorden kunnen formuleren.

Maar dit maakt het voor stuka waarschijnlijk allemaal een stuk makkelijker...


Een aantal jaar geleden kwam die aangehaalde formulering in de buurt van de waarheid.

Een La Bleue is en blanche uit Val-de-Travers, in de karakteristieke stijl van de clandestiene traditie aldaar.

 

Zenzero (04/07/08 om 15:42:17):

Bien, maar nogmaals, het zijn niet mijn woorden.

 

Helfrich (04/07/08 om 15:47:52):

Zenzero schreef:

(beter kon ik het zelf niet formuleren)

...

 

Zenzero (04/07/08 om 16:03:19):

Daarom is het betreffende stukje tekst afkomstig van de wikipedia.

Heb je soms negen vingers gebroken of ben je hees, met stomheid geslagen, sprakeloos, of gewoon te lui om meer te plaatsen dan 'n quote en drie punten?

 

Zenzero (04/07/08 om 16:07:56):

Intellectueel, dat was overigens het woord wat ik me gisteren niet kon herinneren.

 

Helfrich (04/07/08 om 16:15:22):

Ik zat veelzeggend te zwijgen. Da's zo'n naar intellectueel trekje van me.

 

Zenzero (04/07/08 om 17:24:05):

Ho, maar wacht even, ik vertoef graag in gezelschap van intellectuelen en ervaar hun trekjes, grillen en manieren ook totaal niet als naar, enkel als theatraal, onderhoudend en tevens zeer vermakelijk bij vlagen.

 

Helfrich (04/07/08 om 22:53:32):

- Weg met de interrectuelen!
- Lec, Van Es. Weg met de intelléctuelen.

 

Zenzero (04/08/08 om 01:50:33):

Nei voâh mè allein mâh leisvoeâh voâh intellectûahelûhn en dus lectûah van duh bovenstuh plank, ja die dâh wâh ik net niet bè kèn.

 

stuka (04/08/08 om 19:37:53):

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben toch nog even aan het kijken wat het gaat worden. Nu kwam ik op de alandia site iets tegen waarvan ik benieuwd ben of iemand er hier ervaring mee heeft. Er staat een fles te koop van NS70. nu is deze vrij goedkoop en ik dacht misschien is het de moeite om die erbij te doen, 30 euro voor 1 liter lijkt me niet duur. Echter als het nu bocht blijkt te zijn koop ik het liever niet  ;)

 

Zenzero (04/08/08 om 21:59:24):

Als deze zoekresultaten kloppen kun je beter 'n afgedankte accu leegschenken, en jezelf 'n dikke 30 Eurie besparen ;D

 

Zenzero (04/08/08 om 22:03:37):

Maar misschien heb je meer aan deze informatie!

 

stuka (04/08/08 om 22:29:27):

Nou, op het moment heb ik geen accu nodig dus laat die maar zitten. Maar goed, de reacties zijn dus niet heel positief. Dank voor de link.

 

Stijn - Huis Absinthia (04/08/08 om 23:00:41):

Hilarisch, Zenzero!

Stuka, beter 30 euro geven aan een halve liter ambrosia, dan aan een liter batterijzuur. Waarom denk je dat 't zo goedkoop is...  ;)

 

stuka (04/08/08 om 23:06:48):

Ja, je hebt ook gelijk. Maar ik dacht als het nu een middelmatige absint is, dan is het misschien mooi voor de wat minder speciale momenten  ;). Als student heb ik geen onbeperkt budget he.

 

Zenzero (04/08/08 om 23:12:59):

stuka schreef:

...de reacties zijn dus niet heel positief. Dank voor de link.


Graag gedaan stuka, maar misschien woon je in de buurt van Merksplas, en kun je eens bij Verlinden Peeraar
binnen lopen, daar verkopen ze de La Charlotte  spiritueux aux plantes d' absinthe van Devoille, die ook de Libertine en verte de Fougerolles produceren.

 

Helfrich (04/09/08 om 11:46:27):

Zenzero schreef:


La Charlotte  spiritueux aux plantes d' absinthe

Da's waarschijnlijk omdat pontica in het Frans petite absinthe heet.

 

Zenzero (04/09/08 om 19:40:50):

Na und?

 

Helfrich (04/09/08 om 19:48:26):

Niets. Een absintplantenextract zonder alsem - dat kan in het Frans.

 

Zenzero (04/09/08 om 22:36:09):

Dat overigens erg lekker smaakt en net zo goed hallucineert als echte thujon met canabistoppenmelk, jawel ik zweef over Le Pont de Langlois, aanschouw een weergaloze sterrennacht die zich uitspreid over de purperen lavendelvelden van de provence als een prachtige lappendeken geweven van bedwelmende zacht zoete geuren met een vluchtige hint van de pontica  - want die ruikt niet zo bitter - en wat ligt daar nou, is dat jouw oor? Hier sta eens even stil, ik naai het er wel weer terug aan…

 

stuka (04/29/08 om 23:08:13):

Inmiddels is het bijna een maand na mijn eerste bericht op dit forum, maar na nog wat rondgekeken te hebben heb ik vanavond een drietal flessen besteld.

- Kübler 53
- Montmartre
- Libertine 72

Ik ben erg benieuwd naar hoe ze zullen smaken. Mijn vorige en eerste fles; Duplais Balance is in ieder geval goed in de smaak gevallen (na het tweede glas, en helemaal sinds het derde glas ;))
Bedankt allemaal voor de tips

 

Zenzero (04/29/08 om 23:50:54):

En ehm, geen Helfrich ???

 

Helfrich (04/29/08 om 23:57:04):

Ja, Nederland he. Toch weer die hang naar de middelmaat  ;)

 

Zenzero (04/30/08 om 00:11:46):

Héél erg jammer. Maar ja!

 

Christian (04/30/08 om 09:22:14):

Ik zat er nog aan te denken gister met boodschappen om een fles Helfrich mee te nemen..alleen wat me eigenlijk tegenhield was de gedachte dat het zo makkelijk verkrijgbaar was..niks wat de moeite waard is is makkelijk verkrijgbaar dacht ik steeds weer..het zal ongetwijfeld 1 van de betere zijn die je zo in de winkel kan kopen voor een zeer redelijke prijs..elke absint zal toch weer anders zijn en smaken..of dat "beter" is weet ik niet.

 

stuka (04/30/08 om 11:07:10):

Tjonge, in één van eerste berichten had ik al vermeld dat ik later een keer de Helfrich wil proberen. Als ik wat meer heb geprobeerd kan ik het Nederlandse topproduct, naar de meningen op dit forum, beter op waarde schatten. Misschien heeft Helfrich nog speciale vriendenprijsjes voor de leden van dit forum? ;)

Maar goed, jullie zeggen dat het zo makkelijk te koop is, maar mag ik vragen waar dan? Of is dit alleen het geval in de zuidelijke provincies?

Enne heren, pas op met het scheppen van de hoge verwachtingen van de Helfrich. Met zulke hoge verwachtingen neemt het risico natuurlijk toe dat het niet meer aan de verwachtingen kan voldoen ;)

 

Christian (04/30/08 om 11:13:27):

stuka schreef:


Enne heren, pas op met het scheppen van de hoge verwachtingen van de Helfrich. Met zulke hoge verwachtingen neemt het risico natuurlijk toe dat het niet meer aan de verwachtingen kan voldoen ;)

..verwacht er gewoon niks van valt het altijd mee, en ja het is hier praktisch om de hoek te koop..

 

Zenzero (05/01/08 om 14:40:03):

Ieder zichzelf respecterend slijter hoort te allen tijde en doos van beide soorten op voorraad te hebben, en alle slijters die Anker dranken als leverancier hebben natuurlijk.

http://www.ankerdranken.nl/

Ik denk dat je absint, net als deze whisky, op een soortgelijke manier onder de aandacht dient te brengen.

Via een mooi vormgegeven site.

http://www.spencerfieldspirit.com/

Vroeger kon je voor de Helfrich nog in Oirsbeek terecht, zuidelijker in Nederland kon haast niet.

Nu is het misschien nog verkrijgbaar bij de Stadsslijterij in ’s-Hertogenbosch.


 

Christian (05/01/08 om 18:23:54):

Die blends zien er erg goed uit, de website waarop ze gepresenteerd worden ook.

 

Zenzero (05/01/08 om 22:09:38):

Dus wat let iemand om absint op deze manier onder de aandacht te brengen?

Ik zou willen dat ik met adobe flash en soortgelijke web publishing applicaties kon werken...

 

stuka (05/09/08 om 16:15:02):

Vandaag zijn dan eindelijk de flessen en glazen binnengekomen. Maar nu vraag ik mij af of absint onbeperkt goed blijft na openen. Ik neem aan dat het door het hoge alcoholpercentage niet kan bederven, maar gaat de smaak niet verloren wanneer je een fles na openen gewoon afgesloten met de kurk bewaart, of verandert de smaak wel??

 

Helfrich (05/09/08 om 16:37:40):

http://forum.groenefee.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=absint;action=display;num=1164026699;start=0#0

 

stuka (05/09/08 om 20:37:38):

Dank Helfrich voor de link, ik wist dat ik het ergens op de site wel eerder had gelezen maar ik kon het niet meer terugvinden.

Nu ben ik niet zo'n kenner, dus misschien dat je nog even iets kunt/wilt toelichten. Je zegt dat het aroma afneemt maar de geur en smaak beter worden. Wat is dan precies dat aroma dat afneemt, want dat is toch eigenlijk de geur?

Ook zeg je dat dat aroma afneemt als je het niet hermetisch afsluit, is het dan wel of niet voldoende om het met de kurk af te sluiten?

 

Helfrich (05/09/08 om 21:24:59):

Lastig om daar heel concreet iets over te zeggen, aangezien het aroma zich verrijkt en verdiept, terwijl er noodzakelijkerwijs ook wat vervliegt. Dus gewoon aanbreken, afsluiten met een dopkurk en ervaren hoe het product zich ontwikkelt.

 

Stijn Absinthia (05/09/08 om 22:53:37):

En als het lekker is, is het bewaren geen probleem, gezien het dan waarschijnlijk snel genoeg op is. Als het niet lekker is, is het ook geen probleem, want dan drink je er waarschijnlijk toch niet (vaak) van.
Wat zie ik het toch soms erg eenvoudig :)

 

Helfrich (05/09/08 om 23:01:27):

Maar zo is het wel, natuurlijk.

 

Zenzero (05/09/08 om 23:42:42):

Je kunt natuurlijk wat je in eertse instantie niet echt lekker vind ook nog wat laten staan, misschien is het dan na verloop van tijd door rijping wel smaakvoller en beter drinkbaar geworden.

 

Helfrich (05/09/08 om 23:52:45):

De huidige Montmartre schijnt overigens voornamelijk aan kleur en smaak te verliezen, al dan niet ontkurkt. Het product komt waarschijnlijk niet meer terug in mijn bescheiden assortiment.

 

F@TM@N (05/10/08 om 10:31:11):

De huidige Montmartre


Is de smaak veranderd dan?
Ik vond hem eigenzinnig ,en de kaneel zalig .

 

Helfrich (05/10/08 om 11:02:25):

De tweede editie was minder uitgesproken in citrus en kaneel. Of er ooit een derde is gekomen weet ik eigenlijk niet.
Het lijkt erop dat de kleur en de kaneelsmaak van Montmartre op den duur soms bijna geheel verdwijnen.

 

Zenzero (05/10/08 om 12:49:19):

Ik zal eens even kijken...

 

Zenzero (05/10/08 om 12:53:56):

F@TM@N schreef:



Is de smaak veranderd dan?
Ik vond hem eigenzinnig ,en de kaneel zalig .

Dan is die Eichelberger van barski misschien wel iets voor jou.

 

F@TM@N (05/10/08 om 13:41:02):

Dan is die Eichelberger van barski misschien wel iets voor jou


Ik heb 2 jaar geleden een flesje gekocht ... vond hem ook lekker....
Was zo op.

 

Zenzero (05/10/08 om 13:47:52):

Een gedeelte van de kwart liter Montmartre die ik nog heb staan, waar ik weinig verandering van kleur in zie sinds de opening van de fles, zeker een jaar geleden



Het lijkt er op dat een groot gedeelte van de kleur bezonken was, want na licht schudden kreeg ik het volgende resultaat

 

F@TM@N (05/10/08 om 13:59:49):

sinds de opening van de fles, zeker een jaar geleden


Bij mij zijn de flessen altijd zo leeg.
Alleen de pernod staat al meer als een jaar

 

Zenzero (05/10/08 om 14:28:57):

ja maar ik heb er zo'n dikke twintig staan en ik drink graag met mate(n) maar die lusten over het algemeen geen absint, dus ik doe er wat langer over dan verwacht en, wat in het vat - lees fles - zit verzuurt in dit geval niet .

 

F@TM@N (05/10/08 om 14:36:36):

Ik heb er een dikke 40 staan... leeg dat dan weer wel.
En 7 aangebroken flessen...
het is een kut gewoonten van de Absint-mannen om alles in halve liter flessen aan te bieden.
François Guy is daarop een van de uitzonderingen.

 

Zenzero (05/10/08 om 14:38:31):

Ja en La Valote, nu ook in kleuter verpakking verkrijgbaar zie ik

 

stuka (05/10/08 om 14:47:23):

Ik vind die halve liter flessen eigenlijk wel handig, afgezien van het feit dat ze vaak duurder zijn dan de grotere flessen, als die er al zijn.
Bij de bestelling die ik gisteren binnenkreeg had ik ook een 1l fles Kübler besteld, maar die werd geleverd in 2 halve liters. Ze zullen wel door de 1l flessen heen zijn geweest, maar ik vind dat wel prima. Kan er eentje op nieuw blijven staan.
Ik had gisteren een glaasje Kübler geprobeerd, maar eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht. Nu heb ik natuurlijk zo goed als geen vergelijkingsmateriaal. De enige die ik eerder heb gedronken was een Duplais Balance en dat is natuurlijk ook nog een verte. Ik zal binnenkort nog eens een glaasje proberen.

 

Zenzero (05/10/08 om 15:32:58):

Je zult merken dat er veel verschillen zijn qua smaak. Om bijvoorbeeld de Kübler en de La Valote recette Martin maar eens te nemen twee Zwitserse la bleues die nog al wat van elkaar verschillen.

 

Absintmerken